Northline CityCrash Test 2025
Přidáno 5.3.2025 10:24.21 Počet shlédnutí 34
CityCrash Test - Northline EvoSpace XL/Road Space

Rok 2025 se v Northline opět nese ve znamení dalších inovací a novinek u nejoblíbenějšího modelu Northline EvoSpace XL. Box je díky aerodynamickému tvaru s předním difuzorem, nízké výšce a nadprůměrnému objemu 420 l jedním z nejžádanějších a nejprodávanějších boxů v prémiové třídě.
Krátká historie vývoje boxu EvoSpace XL:
- 2017 – uvedení na trh
- 2022 – změna upínacího systému na rychloupínací TEF – TorqueEasyFix
- 2023 – designový facelift horní části, přidání extra kotvicích bodů, krytů zámků, 3D Chromotion log
- 2025 – vzhledem k významným technickým změnám došlo k přejmenování modelu na Northline RoadSpace (testovací označení EvoSpace XL 2.0).
V první řadě dochází ke změně materiálu, z něhož se boxy vyrábějí. Přišly dvě nové verze ABS desek (Made in Austria) Antracit ShalowSpots a Hexagon BlackMat. Box získal modernější vzhled a vynikající mechanickou odolnost.
Novinkou je přední ochranný nárazový štít na čele boxu. V případě extrémního nárazu eliminuje otevření boxu rozložením nárazové síly. Zároveň v případě neupevněných věcí v boxu působí jako ochranný "koš".
Technickou inovací prošel také samotný upínací mechanismus. Upravil se průměr čepu čelisti, čímž se výrazně zpevnil upínací mechanismus a v kombinaci s úpravou dotažení momentu růžice se zvýšila odolnost upnutí. Přibyly i gumové insertace do horní čelisti, čímž se zlepšila odolnost vůči bočním silám, tzv. losí test (bezpečnostní požadavek DIN 75302:2019-06).
Vzhledem k těmto rozsáhlým inovacím se společnost Northline rozhodla absolvovat v únoru 2025 kontrolní nárazovou zkoušku CityCrash Test v testovacím ústavu DEKRA podle nejnovější normy ISO/PAS 111154:2023. Je to znak priorit společnosti Northline v oblasti bezpečnosti a kvality produktů.
Požadavek na test opačného zrychlení (nárazu) se udává v přetížení "G" a je stanoven normou 10G. Jak je vidět ve závěrečných grafech testu, bylo naměřeno nadměrné přetížení až 11,6 G, což výrazně převyšuje požadovanou normu. Vzhledem k nákladu 50 kg ocelových kuliček a 25 kg lyží bylo celkové přetížení boxu neuvěřitelných 870 kg!
Jak probíhá nárazová zkouška CityCrash Test?
Na pojízdnou stoličku se nainstaluje na základní střešní nosiče střešní box. Následně se naloží pytle s ocelovými závažími o hmotnosti 50 kg. Na ně se umístí lyže, které jsou individuálně váženy, aby jejich celková hmotnost byla přesně 25 kg (maximální nosnost boxu je 75 kg).
Náklad se podle návodu upevní upínacími pásy (součástí balení střešního boxu).
Následuje nárazová zkouška, kde precizní snímače vyhodnotí opačné zrychlení, respektive přetížení v okamžiku nárazu.
I když takový náraz/přetížení je záležitost jen promile uživatelů, je důležité, aby tato pravidla dodrželi všichni výrobci a tím dělali naše cesty bezpečnějšími, i když to stojí mnoho úsilí, inovací a investic.
Výsledná data testu: